Allmänna villkor
Internationellt Arbete
Köpvillkor
- Om Köpvillkoren
1.1 Dessa köpvillkor (”Köpvillkoren”) gäller för alla köp som du gör från www.mkpstore.se. Du accepterar Köpvillkoren i samband med att du genomför ett köp på Webbplatsen.
1.2 Avtal om köp på Webbplatsen ingås med MKPSTORE.SE, organisationsnummer 559528-3804 i Sverige. Vårt momsnummer är SE920704009901.
2. Hur du kontaktar oss
2.1 Om du har några frågor om dessa villkor eller din beställning är du välkommen att kontakta oss. Du kan enkelt nå oss via vårt kontaktformulär som finns på Webbplatsen. Du kan också kontakta oss genom att skriva till oss på info@mkpstore.se.
3. Beställningar
3.1. För att genomföra ett köp behöver du ha rätt att ingå avtal enligt tillämplig lag. Det innebär att du måste vara minst 16 år för att handla med direktbetalning för egna pengar eller minst 18 år för att handla på kredit. När du har slutfört ditt köp får du en beställningsbekräftelse via e-post som bekräftar att vi har tagit emot din beställning. Beställningsbekräftelsen innebär inte att ett bindande avtal har ingåtts. Ett bindande avtal ingås först när du mottar den slutliga leveransbekräftelsen. Innan den slutliga leveransbekräftelsen skickas kan din beställning komma att nekas.
4. Produkter och produktinformation
4.1. Produkter som säljs på Webbplatsen läggs upp av olika säljare. Det är varje säljare som ansvarar för produktbeskrivningarna för sina produkter.
MKPSTORE ställer krav på varje säljare att deras produkter överensstämmer med de lämnade produktbeskrivningarna. MKPSTORE ställer också krav på att produkterna uppfyller gällande krav inom områden som säkerhet, hälsa och miljö, samt att produkten inte gör intrång i tredje parts immateriella rättigheter (t.ex. piratkopior) eller på annat sätt bryter mot gällande lagar.
4.2. Alla bilder som visas på Webbplatsen för att illustrera en produkts utseende kan inte garanteras att exakt återge produktens faktiska utseende, exempelvis på grund av att färgåtergivningen kan påverkas av bildskärmens inställningar.
5. Priser och information
5.1. Vid beställning gäller de priser som anges på Webbplatsen vid tidpunkten för köpet. Alla priser inkluderar gällande moms. Priserna inkluderar inte eventuella frakt- och betalningsavgifter, vilka anges separat i kassan.
5.2. Om priset eller informationen om en produkt som anges på Webbplatsen är felaktig, och du insåg eller rimligen borde ha insett detta vid tidpunkten för din beställning, kommer priset eller informationen inte att gälla för köpet. I dessa fall kommer vi att kontakta dig så snart som möjligt efter att felet upptäckts.
6. Betalning
6.1 Betalningssätt och avtalspart
Vi erbjuder flera betalningsalternativ via våra betaltjänstleverantörer Klarna Bank AB (publ) (“Klarna”), Stripe Payments Europe, Ltd. (“Stripe”) och Swish (Bankgirot/banken). När du väljer ett betalningssätt ingår du ett separat betalningsavtal med respektive leverantör. Eventuella extra kostnader visas alltid i kassan.
Tillgängliga betalningsalternativ:
a) Klarna
Klarna Faktura (Pay Later) – Betalning ska ske inom den tid Klarna anger (vanligen 14 eller 30 dagar). Du måste vara minst 18 år, folkbokförd i Sverige och klara Klarnas kreditprövning. Vid försenad betalning tillkommer lagstadgad påminnelseavgift samt dröjsmålsränta enligt Klarnas villkor.
Klarna Betala direkt (Pay Now) – Betalning via direktbanksbetalning eller kort genom Klarna.
Klarna Delbetalning (Slice It/Finansiering) – Betalning fördelas över flera månader enligt det avtal du tecknar med Klarna. Ränta, uppläggningsavgift och administrationsavgift kan tillkomma.
Läs Klarnas fullständiga villkor och dataskyddsinformation på deras webbplats.
(Infoga länk: https://www.klarna.com/se/villkor/
b) Kortbetalning / Apple Pay / Google Pay (via Stripe)
Betalning sker med Visa och Mastercard samt via Apple Pay och Google Pay på kompatibla enheter. Transaktionen hanteras säkert av Stripe. Vi tar inga egna avgifter för detta betalningssätt.
(Stripes villkor: https://stripe.com/legal )
c) Swish
Betalningen genomförs i Swish‑appen och dras direkt från ditt bankkonto. Du behöver Swish‑appen och Mobilt BankID. Vi tar inga egna avgifter för Swish, men din bank kan ta ut transaktionsavgifter.
(Allmän info: https://www.swish.nu )
6.2. Företagsfaktura
För kunder som handlar som företag och väljer betalning via faktura (”företagsfaktura”) gäller följande:
- Kreditprövning: Vid betalning via företagsfaktura görs en sedvanlig kreditprövning, inklusive eventuell kreditupplysning.
- Betalningsvillkor: Betalning ska ske senast 30 dagar efter fakturadatum eller enligt de villkor som anges på fakturan. Vid försenad betalning tillkommer en påminnelseavgift på 60 kr samt dröjsmålsränta på 2 % per månad från förfallodatum till full betalning sker.
- Överlåtelse: Alla företagsfakturor överlåts till Svea Bank AB. Betalning ska göras direkt till Svea Bank.
GDPR: Vid betalning via företagsfaktura överförs personuppgifter till Svea Bank AB, som ansvarar för behandlingen av dessa uppgifter. För mer information, se Sveas dataskyddsinformation här eller kontakta Svea via post på 169 81 Solna, telefon 08‑514 931 13 eller swp@svea.com. Dataskyddsombud nås på privacy@svea.com.
7. Presentkort och rabattkort
7.1. MKPStore.se:s presentkort och rabattkort köps på Webbplatsen och är giltiga i ett år från utfärdandet, eller under den kortare eller längre tid som framgår. Presentkortet/rabattkortet kan användas som betalsätt för alla produkter på Webbplatsen, med undantag för nya presentkort eller rabattkort. Endast ett presentkort eller rabattkort kan användas vid samma köp fram till giltighetstidens slut.
8. Frakt och leverans
8.1. MKPStore.se har inget eget lager, utan det är de enskilda handlarna som lagerhåller produkterna. Din beställning skickas från respektive handlares lager efter att vi har bekräftat din leverans. Vid beställning av produkter från flera handlare kan dina produkter skickas i separata försändelser.
8.2. Leveransalternativ
Vi erbjuder två olika leveransalternativ:
- Normal postförsändelse
- Otympliga och/eller tunga försändelser.
Vilket leveransalternativ som används beror på vilken produkt du beställer. Otympliga och/eller tunga försändelser inkluderar exempelvis balkongmöbler och sängar. Information om detta framgår i produktbeskrivningen och i kassan.
Om du behöver få din produkt levererad till ett specifikt utlämningsställe, kontakta vår kundtjänst.
8.3. Fraktkostnad
Fraktkostnaden för normala postförsändelser är upp till 29 kronor, om inte en lägre kostnad anges vid köpet. För otympliga och/eller tunga försändelser är fraktkostnaden max 29 kronor. Den aktuella fraktavgiften visas alltid i samband med ditt köp.
8.4. Leveranstid
Normala postförsändelser:
För normala postförsändelser levereras produkten inom 21 arbetsdagar (helgfri måndag till fredag) antingen direkt i brevlådan eller till närmaste postombud. Beräknat leveransdatum anges i din beställningsbekräftelse och produktbeskrivningen.
Otympliga och/eller tunga produkter:
För otympliga och/eller tunga produkter kontaktar handlaren dig inom fem arbetsdagar från beställningsbekräftelsen för att komma överens om en leveransdag. Leverans sker inom 16 arbetsdagar (helgfri måndag till fredag), om inget annat anges i produktbeskrivningen eller kassan. För dessa leveranser krävs att du är hemma och tar emot produkten under dagtid.
8.5. Paket som inte hämtas ut
Du är ansvarig för att ta emot eller hämta din leverans enligt de instruktioner du får vid köpet. Paket hos postombud som inte hämtas inom den angivna tiden returneras till handlarens lager. I dessa fall har vi rätt att ta ut en administrativ avgift på högst 160 kr, som motsvarar våra kostnader för hantering och returfrakt.
8.6. Erbjudanden, rabattkoder och gåvor
Från tid till annan kan vi erbjuda kampanjer, rabattkoder, gåvor och andra erbjudanden (”Erbjudanden”). Erbjudanden gäller endast under den angivna tidsperioden och med de villkor som anges. De kan inte kombineras med andra rabatter om det inte uttryckligen anges.
8.7. För att ta del av ett erbjudande måste du ange en kod eller aktivera erbjudandet innan du slutför ditt köp. Om du returnerar produkter kan det innebära att du inte längre uppfyller villkoren för erbjudandet, vilket kan leda till att du måste returnera gåvan eller betala dess värde. Vi kontaktar dig i sådana fall.
8.8. I övrigt gäller dessa Köpvillkor även för produkter som omfattas av våra Erbjudanden.
9. Ångerrätt
9.1. Du har rätt att returnera produkten för full återbetalning inom 30 dagar. Enligt EU:s konsumentskyddslagstiftning har du rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från den dag du, eller en person som agerar på dina vägnar, tar emot produkten. Vi erbjuder dig dessutom ytterligare 16 dagar (totalt 30 dagar) för att besluta om du vill behålla produkten. I vissa fall, till exempel under specifika kampanjer, kan vi förlänga tiden för ångerrätten till mer än 30 dagar.
9.2. Undantag för vissa produkter
Följande produkter är undantagna från ångerrätten, vilket innebär att du inte kan returnera dem:
- Produkter som har tillverkats enligt dina specifika instruktioner eller på annat sätt fått en tydlig personlig prägel.
- Produkter där förseglingen brutits och som av hälso- eller hygienskäl inte kan återlämnas.
- Förseglade ljud- eller bildupptagningar samt datorprogram där förseglingen brutits.
- Lösnummer av tidningar eller tidskrifter.
9.3. Värdeminskning av använda produkter
Om du ångrar ett köp av en produkt som du har använt mer än vad som är nödvändigt för att bedöma dess karaktär, egenskaper och funktion, har vi rätt att göra ett avdrag för värdeminskning innan vi återbetalar dig. Avdraget baseras på en jämförelse av produktens värde vid retur och dess ursprungliga värde vid köpet.
9.4. Så här ångrar du ditt köp
För att ångra ditt köp ska du meddela oss inom 30 dagar från den dag du, eller en person som agerar på dina vägnar, tar emot eller hämtar beställningen. Du kan enkelt göra en retur genom att kontakta oss via kundtjänstsidan på vår Webbplats. Vi skickar då en retursedel som ska användas vid retur av produkten. Du kan också kontakta oss genom att skriva till info@mkpstore.se eller använda vår ångerblankett.
Om du använder ångerblanketten ska den skickas till MKPStore.se på våra kontaktuppgifter som anges på Webbplatsen.
När du har meddelat oss att du vill ångra köpet måste du returnera produkten med hjälp av retursedeln inom 14 dagar. Vi rekommenderar att du skickar tillbaka produkten i samma emballage som den levererades i, eftersom du ansvarar för eventuell skada eller förlust under returfrakten om detta orsakats av otillräcklig emballering.
9.5. Returfrakt
Du står själv för kostnaden för returfrakten vid ångrat köp. Returfraktens kostnad beräknas utifrån produktens vikt och varierar mellan 41–167 kr. Den aktuella kostnaden framgår av retursedeln som skickas till dig vid retur. För otympliga och/eller tunga produkter kan returfrakten vara högre. Kostnaden beror på produktens storlek och fraktsätt. Du får information om den exakta kostnaden på retursedeln. Maxkostnaden för returfrakt är 160 kronor.
9.6. Återbetalning
När vi har mottagit produkten kommer vi att göra en återbetalning via vår betaltjänstleverantör inom 14 dagar från det att vi informerades om ditt beslut att ångra köpet. Vi kommer dock inte att genomföra återbetalningen förrän vi har mottagit produkten eller fått bevis på att den har skickats tillbaka.
Återbetalningen kommer att ske med samma betalningsmetod som användes vid köpet, om inte annat överenskommits mellan dig och oss.
10. Reklamation
10.1. Om det är något fel på din produkt har du rätt att reklamera den i enlighet med den konsumentskyddslagstiftning som gäller i det land där du har din vanliga vistelseort. I Sverige har du rätt att reklamera ursprungliga fel på produkten som uppkommer inom tre år från det att produkten levererades (ansvarstiden). Du måste alltid reklamera inom skälig tid från det att du upptäckt eller borde ha upptäckt felet. Din rätt att reklamera upphör senast två månader efter att ansvarstiden på tre år har löpt ut.
10.2. Om du vill reklamera en produkt rekommenderar vi att du kontaktar vår kundtjänst via vår kundtjänstsida på Webbplatsen. Du kan också skriva till oss på support@mkpstore.se. Den aktuella returadressen för produkten framgår av den retursedel som skickas till dig efter att du kontaktat oss.
10.3. Vår adress för att framställa klagomål är [MKPStore.se, din företagsadress]. Observera att detta inte är vår returadress, och produkter ska inte skickas hit. Du får information om den korrekta returadressen när du kontaktar vår kundtjänst.
10.4. MKPStore.se kommer att tillhandahålla en retursedel eller arrangera returfrakten på annat sätt. Eftersom returen skickas till respektive handlare kan handlaren för den aktuella produkten komma att kontakta dig för att lämna korrekt returadress.
10.5. När den reklamerade produkten har tagits emot och reklamationen bedömts vara giltig enligt gällande konsumentskyddslagstiftning, kommer vi att ersätta dig i enlighet med lagen. Om det visar sig att produkten inte är felaktig enligt lag har vi rätt att neka reklamationen. Vi kan i sådana fall ta ut en skälig administrativ avgift på maximalt 10 % av produktens pris, vilket motsvarar våra kostnader för att undersöka produkten och hantera frakten.
11. Garanti
11.1. Respektive handlare kan i vissa fall lämna garanti för sina produkter. Information om vilka produkter som omfattas av garantin, vad garantin täcker och hur du åberopar garantin framgår av produktbeskrivningen på Webbplatsen eller i garantidokumentationen som medföljer produkten.
11.2. Du har alltid rätt att kräva att tillverkaren avhjälper felet eller ersätter produkten i enlighet med vad som gäller enligt lag. Garantin påverkar inte dina rättigheter enligt konsumentskyddslagstiftningen.
12. Särskilt för varor med digitala delar
12.1. Vissa produkter som säljs via Webbplatsen kan vara integrerade med eller beroende av ett digitalt innehåll eller en digital tjänst, exempelvis en app eller programvara. Speciella regler kan gälla för denna typ av produkter om det digitala innehållet eller tjänsten saknas och därmed gör produkten oanvändbar för sitt avsedda ändamål. Detta kan exempelvis gälla produkter som är avsedda att användas tillsammans med en applikation eller specifik programvara.
12.2. Om en produkt innehåller digitala komponenter eller tjänster framgår detta i produktbeskrivningen på Webbplatsen. Tillgång till det digitala innehållet eller tjänsten tillhandahålls senast vid leveransen av den fysiska produkten, såvida inte annat anges.
12.3. Säkerhetsuppdateringar och andra nödvändiga uppdateringar av det digitala innehållet eller tjänsten kommer att tillhandahållas i enlighet med vad som krävs enligt gällande lag.
12.4. MKPStore.se tar inte ansvar för fel som beror på att du inte har installerat tillhandahållna uppdateringar, förutsatt att du har fått information om att uppdateringarna finns tillgängliga samt konsekvenserna av att inte installera dem.
13. Våra skyldigheter
13.1. Om det uppstår fel på din produkt eller om leveransen försenas, ansvarar vi för eventuella skador som du kan ha drabbats av, i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Dock är vårt ansvar begränsat till skador som rimligen kunnat undvikas genom att du vidtagit lämpliga åtgärder för att minimera dem. Vi ansvarar alltså inte för skador som kunde ha undvikits genom att du agerat skäligt.
13.2. MKPStore.se ansvarar inte för skador som orsakats av oförutsedda händelser utanför vår kontroll, såsom krig, strejk, pandemier, naturkatastrofer eller andra force majeure-situationer. Om vi förhindras att uppfylla våra skyldigheter enligt dessa Köpvillkor på grund av sådana omständigheter, har du rätt att frånträda avtalet i enlighet med gällande konsumenträttslig lagstiftning.
14. Om dessa Köpvillkor
14.1. Vi har rätt att ändra dessa Köpvillkor, men de Köpvillkor som du godkände vid tiden för ditt köp gäller alltid för det köpet. Alla ändringar kommer att framgå av senast publicerad version av Köpvillkoren på Webbplatsen. Ändringar träder i kraft från det att du har accepterat Köpvillkoren, det vill säga när du genomför ett nytt köp på Webbplatsen.
14.2. Dessa Köpvillkor ska tolkas och tillämpas enligt svensk lag. Om någon bestämmelse i dessa Köpvillkor skulle anses vara ogiltig eller inte verkställbar av någon behörig domstol, myndighet eller alternativ tvistlösningsorgan, kommer övriga delar av den bestämmelsen och alla andra bestämmelser i dessa Köpvillkor att förbli giltiga och verkställbara till fullo i enlighet med tillämplig lag.
14.3. Du har alltid rätt till de gällande konsumenträttigheter som gäller i det land där du har din vanliga vistelseort. Ingenting i dessa Köpvillkor ska tolkas som en begränsning av sådana rättigheter.
15. Frågor, klagomål eller tvist
15.1. Du är välkommen att kontakta oss om du har några frågor eller klagomål angående din beställning. Du kan enkelt nå oss via de kontaktuppgifter som framgår i början av dessa Köpvillkor.
15.2. Vid eventuell tvist med privatpersoner följer vi beslut från alternativa tvistlösningsorgan. För att få tillgång till det alternativa tvistlösningsorganet i ditt land, klicka här. I Sverige kan du kontakta Allmänna reklamationsnämnden (ARN), www.ARN.se. Du kan kontakta ARN genom att skicka ett brev till Box 174, 101 23 Stockholm.
15.3. Du som privatperson har även möjlighet att klaga via EU:s webbaserade plattform för tvistlösning som du hittar här.
15.4. Oavsett vad som anges ovan kan eventuella tvister också avgöras vid varje behörig domstol i landet där kunden har sin hemvist.
_______________________
Köpvillkoren fastställdes av mkpstore den 25 december 2024.
